Arheologii vor face sapaturi in orasul unde a fost tinut Chivotul lui Dumnezeu

Anul acesta, 2017, sunt programate sa inceapa lucrari arheologice intr-un oras din Israel, Kiryat Yearim, unde conform Bibliei a fost pastrat timp de 20 de ani Chivotul Legii.( Mai mult despre Chivotul Legii).

Cercetatorii au localizat micul oras in apropiere de Abu Ghosh, 10 kilometri vest de Ierusalim, unde se afla astazi o manastire benedictina, Deir El-Azar.

chivotul

Echipa de cercetare este franco-israeliana si ei vor excava intr-un loc unde nu au fost realizare sapaturi sistematice.

Locul unde vor sapa arheologii se afla in jurul manastirii. fiind cunoscut faptul ca manastireaactuala se afla construita peste ruinele unei foste biserici bizantine foarte vechi.

Deir El-Azar

chivotul4

Israel Finkelstein este de parere ca exista inca vestigii aproape intacte in zona. Kiryat Ye’arim (Kiryat Yearim, Chiriat-Iearim), este mentionat in Biblie de cateva ori avand si numele de Kiryat Baal sau Baal Kiryat Baal . Se presupune ca acolo a existat un templu pagan dedicat lui Baal.

3. Si sa aducem la noi chivotul Dumnezeului nostru, pentru ca în zilele lui Saul ne-am îndreptat spre el”.
4. Atunci toata adunarea a zis: “Asa sa fie”, pentru ca lucrul acesta s-a parut drept înaintea a tot poporul.
5. Astfel a adunat David pe toti Israelitii, de la Sihorul egiptean pâna la intrarea Hamatului, ca sa stramute chivotul Domnului din Chiriat-Iearim.
6. Atunci s-a dus David si tot Israelul la Chiriat-Iearim, ce este în Iuda, ca sa stramute de acolo chivotul lui Dumnezeu, înaintea caruia se cheama numele Domnului Celui care sade pe heruvimi.
7. Si au adus chivotul lui Dumnezeu într-un car nou din casa lui Abinadab; iar carul îl conduceau Uza si Ahia.
8. David însa si toti Israelitii jucau înaintea lui Dumnezeu cât puteau cu cântari din gura, din chitara, din psaltirion, din timpane si timbale si din trâmbite;
9. Dar când au ajuns la aria lui Chidon, Uza si-a întins mâna, ca sa sprijine chivotul, caci boii erau sa-l rastoarne.
10. Atunci S-a mâniat Domnul pe Uza si l-a lovit, pentru ca si-a întins mâna spre chivot; si el a murit acolo pe loc înaintea lui Dumnezeu.
11. Si s-a întristat David ca Domnul lovise pe Uza si a numit locul acela Peret-Uza si asa se numeste pâna azi.
12. Si s-a temut David de Dumnezeu în ziua aceea si a zis: “Cum voi duce la mine chivotul lui Dumnezeu?”
13. De aceea nu a dus David chivotul la sine, în cetatea lui David, ci l-a întors la casa lui Obed-Edom.
14. Si a ramas chivotul Domnului la Obed-Edom, în casa lui, trei luni si a binecuvântat Domnul casa lui Obed-Edom si toate ale lui. Biblia

chivotul1

In cartea a doua a Regilor spune ca chivotul a fost adus la Ierusalim – 2. Solomon a poruncit sa se adune tot Israelul: capeteniile peste mii, capeteniile peste sute, judecatorii si toti cei ce cârmuiau în Israel pâna la capii de familie.
3. Apoi s-a dus Solomon si toata adunarea pe înaltimea cea din Ghibeon, caci acolo era cortul cel dumnezeiesc al adunarii pe care-l facuse Moise, robul lui Dumnezeu, în pustiu.
4. Chivotul Domnului îl adusese David din Chiriat-Iearim la locul pe care-l pregatise pentru el David, în Ierusalim, unde-i facuse un cort nou.
5. Iar jertfelnicul cel de arama, pe care-l facuse Betaleel, fiul lui Uri, fiul lui Hur, ramasese acolo, înaintea cortului celui vechi al Domnului. Pe acesta îl cerceta Solomon cu adunarea.

chivotul3jpg

chivotul8

chivotul6

Kiryat Ye’arim este un orasel de aproximativ 4.000 de persoane unde populatia este formata evrei ultra-ortodoxi. Cruciatii au construit in apropiere, la Abu Gosh, in prima jumatate a secolului al XII, Biserica Invierii. Ei au asociat acest loc cu Evanghelia lui Emaus, care este mentionat in Evanghelia dupa Luca.

chivotul5

Chivotul Legii sau Sicriul Legii era cel mai important obiect de cult din Cortul Marturiei, ambele construite dupa indicatiile lui Iahve (Dumnezeu) cand i-a dat lui Moise Tablele Legii (Iesire cap. 25 – 28).

Cortul Marturiei, primul lacas de inchinare construit de evrei, era un sanctuar mobil care, impreuna cu Chivotul Legii, au insotit poporul evreu in toate ratacirile prin pustiu si in Canaan, pana la construirea templului din Ierusalim. Cortul Marturiei era impartit in Sfanta Sfintelor si Sfanta. In Sfanta Sfintelor, locul in care nu intrau decat preotii, pe o masa, se aflau obiectele sacre: Sfesnicul cu sapte brate si Chivotul Legii.

Chivotul Legii era semnul vizibil al prezentei lui Dumnezeu in mijlocul poporului, sau, altfel spus, semnul vazut al aliantei dintre Iahve si Israel. De aceea, el se numea si Sicriul Legii, Arca Marturiei (aron ha edut) sau Tabernacol.

Potrivit descrierii din Iesire (cap 25.10-22 : 37, 1-9), Chivotul avea forma unei cutii de lemn de salcam, lunga de doi coti si jumatate (1,25 m), lata de un cot si jumatate (0.75 m) si inalta de un cot si jumatate. Era placata in aur si prevazut cu inele prin care se treceau bare ce serveau la transporlul chivotului. Capacul chivotului, (caporet) era din aur si avea la extremitati fixati doi heruvimi cu aripile intinse. Acest capac se bucura de o cinstire deosebita, fiind numit «tronul impacarii sau al indurarii», deasupra caruia troneaza Iahve si de aici se descopera poporului. Dintre numeroasele reprezentari iconografice sau sculpturale care atesta felul cum arata Chivotul Legii, amintim reprezentarea in relief a chivotului din sinagoga din Capernaum (sec. III-IV i. Hr).- sursa

© http://portal.tfm.ro/

Materialul nu poate fi preluat fara acordul nostru.

chivotul7

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.