Icoanele din tomberoane

Cu fata lui emaciata de postitor athonit, parintele Alexie surâdea rar si modest. În zilele mai varatece si cu soare, nu se mai satura sa priveasca bisericuta Cio­banului Bucur, considerând cu nedreapta asprime ca ar fi putut face mai mult, ca în urma lui nu o sa ramâna mare lucru, în timp ce Ileana, fiica lui cea mica, sufe­rea cumplit vazând copiii de pe strada cum aruncau cu pietre sau se tineau dupa parintele si strigau în urma lui, în bataie de joc, cuvinte murdare si lipsite de respect. Peste niste ani, Ileana Toma va scrie o mi­nu­nata carte biografica despre parintele, convinsa ca tatal ei, Alexie Bârca, a fost si va ramâne un sfânt…

Un sfânt al modestiei si al oamenilor modesti, al ne­caji­ti­lor care veneau la Bucur sa aprinda o lumânare nu pen­tru solirea sufletului sau alte iluminari filoca­lice, ci pentru o boala, o cearta în familie, o reusita la ser­vi­ciu. Nedespartit nicio clipa de acesti oameni sim­pli si lipsiti de ajutor, parintele Alexie se zidea zilnic în spo­vedanii fara numar, în pomeniri si rugaciuni de dezle­gare. Toata floarea cea vestita a Bucurestiului navalea în turla de la intrarea în Mânastirea Antim, acolo unde Sandu Tudor, Vasile Voiculescu si Ioan Ku­lîghin gân­deau o imensa agora teologica pentru elita artistica si intelectuala a României, lasându-l pe parintele singur, pe dealul bisericii Bucur, sa citeasca în toiul noptii acatistele celor multi, iar la 4 dimineata sa înceapa Sfân­ta Evanghelie pentru credinciosii obli­gati de partid sa mearga la serviciu, în zi de duminica.
Fiecare întelegea sa treaca în felul sau prin vremu­rile grele si înnegurate ale bolsevismului. În timp ce teologii de la Antim tineau conferinte publice si cau­tau sa mentina trairea mistica a Rugului Aprins, adu­nând la un loc crema intelectualitatii interbelice, pa­rin­­tele Alexie repara, din saracia lui, acoperisul bise­ri­cii, cobora în strada si intra la oamenii singuri si bol­navi, înfiinta azile de batrâni si se îngrijea de copiii strazii.
E greu de spus cine a avut dreptate. Un lucru e si­gur: ca fara oameni ca parintele Alexie, care lasa la o parte mândria si umbla fara sfiala prin tomberoane, pen­tru a strânge cartile religioase si icoanele pe sticla aruncate de oamenii slabi si speriati, România ar fi fost astazi un pustiu spiritual, un loc geografic anonim si lipsit de istorie, de adevar, de întâmplari intense si fondatoare. formula as

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.