Site icon Tfm Portal – Stiri, Articole, Felicitari

„Blândetea si smerenia“

„Smerenia este un har fa­ra nume al sufletului.“1 Ea e o­pusul mândriei, care e cea mai re­zistenta dintre patimi. Si pre­cum mândria ne înalta în a­pa­renta, dar în realitate ne co­boa­ra pâna în adâncul iadului, fi­ind cel mai cumplit rau, asa sme­renia, coborându-ne în apa­ren­ta, ne înalta pe cea mai înal­ta treapta, avându-si ca vir­tute locul imediat înaintea ne­patimirii si iubirii. Daca mân­dria ca egoism este izvorul tu­turor patimilor, smerenia es­te concentrarea tuturor vir­tu­ti­lor.

Daca mândria sfâsie firea o­meneasca în tot atâtea bucati în câti insi subzista, smerenia o re­aduna. Daca mândria defor­mea­za judecata si întuneca con­templarea dreapta a reali­ta­tii, smerenia restabileste ve­de­­rea justa a lucrurilor. Fie­ca­re virtute echivaleaza cu un spor de vointa. Dar acest spor de vointa se întemeiaza pe un spor de cunoastere, pe un spor de vedere justa a lucrurilor, cum spun Sfintii Parinti. Caci ce­ea ce întuneca si strâmba ve­de­rea realitatii sunt patimile. O­mul patimas, daca a facut un lu­cru dintr-un interes personal, ca­uta sa justifice fapta lui prin­tr-un interes general. El îsi schim­ba întreaga conceptie despre un anumit sector al vietii prin urmarirea acelui pacat si ca­uta sa-i convinga si pe altii ca asa ar trebui sa lucreze, desi pâ­na ieri el însusi propovaduia al­ta conceptie. El nu recu­noas­te ca adevarul obiectiv este altul, caci el a pacatuit din slabi­ciu­­ne fata de acel adevar, ci strâm­ba adevarul si norma de o­ri­entare generala, ca sa a­dop­te toti punctul lui de vedere. lumina

Exit mobile version