Multinationalele se confrunta in India cu un concurent cel putin neasteptat: o companie creata de un guru care produce si vinde medicamente, dar si alimente, la preturi fara concurenta.
Se cheama Patanjali Ayurved si este creatia lui Baba Ramdev, unul dintre cei mai populari guru in randul adeptilor yoga din intreaga lume. Potrivit Times of India, compania a devenit de curand un competitor serios pe piata produselor cosmetice din India: de pilda, in 2015 a avut cota de piata de 4,5% pe segmentul pasta de dinti iar in 2016 ar putea trece de 10%, luand consumatori mai ales de la liderul Colgate Palmolive.
Patanjali Ayurved creste insa pe multe alte segmente, de la cel al supelor instant pana la cel produselor de crestere a fertilitatii. In total, Patanjali are 800 de produse, dintre care 300 de medicamente, fabricate potrivit principiilor traditionale ayurvedice. Acestea sunt comercializate atat online cat si in supermarketuri si hypermarketuri, iar de anul acesta si in magazine ale firmei care vor fi deschise in principalele gari si aeroporturi. Veniturile companiei au ajuns la 370 de milioane de dolari iar cifra angajatilor depaseste probabil un sfert de milion. Iar cresterea anuala a veniturilor este de peste 64%. protv