Asa cum jertfa de pe Cruce si Învierea din morti au constituit punctul culminant al lucrarii rascumparatoare, tot astfel si Sfânta Liturghie – care prelungeste în timp si în spatiu prezenta lui Hristos Cel rastignit si înviat, este nucleul întregului cult ortodox si centrul activitatii Lui în Biserica. Germenele cultului ramâne Sfânta Euharistie. Savârsirea Sfintei Euharistii noaptea, cum se întâmpla astazi în noaptea Învierii, a facilitat un proces de tranzitie de la ziua liturgica de sâmbata la cea de duminica. Încet, încet, sâmbata îsi pierde din însemnatate si locul ei îl ia duminica, care devine sarbatoare specific crestina, pentru ca în aceasta zi a avut loc cel mai important eveniment din istoria mântuirii noastre, si anume Învierea Domnului.
Cel care nu se împartaseste din “minunea” Învierii nu poate întelege ce sunt Pastile, ce sunt frumusetile cu care ele ne întâmpina si ne înzestreaza, pentru ca este cu adevarat mort. Iar “minunea” nu este alta decât aceea care se descopera pe Sfântul Altar. lumina