Frunzarind internetul am ajuns in preumblarile mele pe NasulTv. Invitat Daniel Roxin. In afara de dl. Napoleon Savescu nu-mi amintesc sa fi vazut asa des prin jungla Mediei autohtone, vreun personaj caruia sa ii pese de trecutul nostru, de stramosi, de vitejii daci pe care aproape ca nu ii cunoastem deloc. Nici dl. Savescu nu ar fi fost invitat pe la televiziuni daca nu erau Tablitele de la Tartaria. Romanii nu au nevoie sa stie cine le sunt stramosii, nu au nevoie sa isi cunoasca trecutul atata timp cat exista Sexy X-uleasca si senzuala Y. Nu de mult timp a inceput sa faca valva cu filmele sale, un alt iubitor de Adevar – Daniel Roxin. Documentarele lui nu rivalizeaza cu vreun episod realizat de renumitul canal History si nu ridica pretentii la Oscar, insa informatiile pe care le aduce si modul de prezentare te tine lipit de micul ecran.
Dl. Roxin a reusit sa “scoata de la naftalina”, cum spunem noi romanii, persoane care au vazut, au atins, au descoperit mici crampeie de istorie, din trecutul stramosilor nostrii. Nu vreau sa ii ridic statuie si nici sa pun bazele vreunei “Epoci de Aur”, insa mi se pare corect sa dau “Cezarului, ce este al Cezarului”.
Tablitele de la Sinaia reprezinta un set de artefacte arheologice controversate, ne spune Wikipedia. Conform traditiei locale, sau a unor informatii care au circulat în zona la vremea respectiva, Tablitele de la Sinaia se refera la un numar impresionant de tablite de aur inscriptionate intr-o limba si o scriere misterioasa, descoperite cu prilejul lucrarilor de captare a paraielor Sfanta Ana si Peles, pentru aprovizionarea cu apa a Manastirii Sinaia, si de asanare a mlastinilor din Poiana Vacaria.
“Se vorbea despre un misterios tezaur din placi de aur descoperit la Sinaia si despre legenda posibilei topiri a artefactelor de catre regele Carol I, dupa ce originalele fusesera copiate in plumb. Am vazut apoi fotografiile placilor pe un Cd. Imaginile lor m-au tulburat profund. Am in vedere, in primul rand, cateva declaratii explozive, care dovedesc ca regina Maria, spre exemplu, cunostea faptul ca placile originale din aur au fost topite. Apoi, disparitia misterioasa a unor documente de la manastirea Sinaia, in care, probabil, se mentiona ceva despre acest subiect. Nu in ultimul rand, actiunile unor forte care au “lucrat” tot timpul in vederea ascunderii adevarului acestui subiect, chiar si in perioada in care propaganda comunista sustinea si promova in forta ideea dacismului. Dar poate cea mai tulburatoare dezvaluire se refera la faptul ca, cel putin o parte din artefactele din plumb, a fost depozitata, dupa parerea mea, pana dupa ultimul razboi mondial, chiar la castelul Peles! Pentru ce vor fi fost pastrate aceste “falsuri” tocmai acolo, incercati dumneavoastra sa raspundeti.” – spunea Dumitru Manolache pentru Formula As.
In ziarul “ Formula AS” anul XV , nr. 649 din 10-17 ianuarie 2005, pe prima pagina ne intâmpina un titlu care poate stârni oricui curiozitatea : “ Din tainele istoriei ‘ Misterul placutelor de plumb’ semnat de Horia Turcan.
Generatii intregi de studenti au trecut pe langa aceasta Cronica Dacica pe placute de plumb , devenind arheologi si istorici, insa, precum mentorii lor, refuzasera chiar sa le dea un numar de inventar. Dar, ciudat, ciudat, ciudat, numarul placutelor de plumb au inceput sa scada la numar, asa , din senin, fara sa se stie de ce. Astfel d-l Dan Romalo când s-a adresat Institutului de Arheologie din Bucuresti, pentru a-si complecta lucrarea, descopera cu mirare o disparitie a lor in masa, azi gasindu-se doar 4 !!!! piese, din cele câteva sute existente anterior, ca la o visita ulterioara sa „re-apara” inca 31 de placute, la fel de misterios cum de altfel si disparusera ! A se vedea si articolul „Enigma Placutelor Dacice” din Gardianul din 31 Mai 2005 „au reaparut, la fel de misterios cum disparusera. Nu se stie de unde, nu se stie cum. Ce s-a intamplat cu restul, unde au ajuns, daca mai exista, nimeni nu poate spune nimic”.
Majoritatea pieselor sunt drepunghiulare , exceptand una rotunda, avand dimensiuni intre 35 cm X 25 cm si 10 cm X 10 cm. Majoritatea par sa vorbeasca de imperiul dacic al lui Burebista, folosind un scris continuu, un alfabet chirilic , dar si latin, impreuna cu simboluri necunoscute si ciudate monograme. Se recunosc, cu usurinta, cuvinte , nume, antroponime, toponime si etnonime dacice. sursa
In 2003, apare o carte despre tablitele de la Sinaia.
Puse cap la cap, acestea ar reprezenta o istorie a Daciei, din stravechime pana la Decebal. Cartea produce un scandal in mediile academice. Oficial, se spune ca toate tablitele sunt falsuri realizate dintr-un patriotism exacerbat. Investigatiile au continuat totusi, in urma descifrarii unor nume de pe tablite. Se stie azi ca placa numarul 21, de exemplu, reprezinta planul cetatii Sarmizegetusa, de pe vremea lui Burebista.
S-a mai descoperit ca pe placa numarul 84 este tot cetatea Sarmizegetusa, dar de pe vremea lui Decebal. Placile au fost turnate in secolul al XIX-lea, conform testarilor de laborator. Concluzia: era imposibil ca in secolul al XIX-lea cineva sa stie ce se va descoperi in veacul urmator si sa reprezinte aceste date din viitor pe niste placi din plumb. Adica, placutele sunt copii ale unor originale antice, facute de daci. Libertatea
Bazat pe traducerea unor tablite de lut vechi de aproape cinci milenii, Samuel Noah Kramer afirma în 1962 ca “Istoria începe la Sumer”. O concluzie transanta, care reflecta cunostintele acumulate de specialisti pana in acel moment. Dar si lipsa de comunicare specifica perioadei “Razboiului rece”. Cu un an inainte, in 1961, arheologul clujean Nicolae Vlassa, care sapa la Tartaria, intr-un sit al Culturii Vinca-Turdas, a anuntat descoperirea unor tablite de lut acoperite cu semne gravate, similare unei scrieri.
Carturarii zilelor noastre sunt convinsi ca dacii nu cunosteau scrierea. O opinie categorica, contrazisa însa de autorii antici. În afara acestora, au mai ajuns însa pâna în zilele noastre si niste documente stranii, numite acum “Tablitele de la Sinaia”. Se spune ca initial au fost cateva sute si erau turnate în aur , metalul rezervat regilor si zeilor. Acum, se pare ca au mai ramas doar cateva zeci, copii turnate in plumb dupa originalele antice. In general, savantii le ignora si foarte putini sunt cei dispusi sa le ia in serios si sa le studieze. Jurnalul
Multe dintre informatiile de pe tablite au confirmat descoperirile facute ulterior, dupa un secol, cum ar fi: planul cetatii Sarmisegetuza, forma templelor, colonada de la poarta de est etc. Aceste lucruri ar demonstra ca tablitele sunt originale, adica dacice.
Dar cat nu este de straniu, aceasta comoara descoperita cu mai mult de un secol in urma nu a fost niciodata studiata si nu i s-a dat importanta care ar fi trebuit sau nu s-a dorit acest lucru. Sursa
Daca aceste Tablite de la Sinaia sunt falsuri, de ce nu isi asuma nimeni raspunderea sa o spuna clar, cu dovezi care nu lasa loc de interpretari !?! Evident, persoana in cauza va trebui sa ne explice si de ce sunt furate, daca nu au nici o valoare. Cate zeci de ani trebuie sa mai treaca pentru a afla Adevarul despre daci , in caz ca aceste tablite contin relatari tulburatoare ? Pe cine tulbura? Pe cine deranjeaza oare aceste tablite ? Este necesara o petitie care sa impinga ministerul de resort sa ofere fonduri pentru asa ceva ? “Statul” ofera ajutoarele orbilor cu permis auto, schiopilor care fac ski, dar pentru a scoate la iveala trecutul nu are bani ? Statul nu este clasa politica ci noi, fiecare dintre noi.
cine are interes să fie considerate false și ce argumente justificate au că sunt falsuri? Tăblițele de la Sinaia constituie una din cele mai prețioase moșteniri ale patrimoniului național.
Probaca si placutele acestea au fost vandute pe bani grei, pe sub mana, iar acuma se spune ca sunt falsuri ca sa nu mai intrebe nimeni de ele.
voi v.atzi tampit:daca o poza e arsa si eu cu un aparat fhoto la mine ia fac repede o copie/poza,………..corect ca nu e oroginalul la poza dar e originalul la aceea imagine,…..asa sa intamplat si cu placutzele…..
Inundînd ţara orfană, cronicarii venetici
Umilesc cu răutate, crucea, neamul, demnitatea
Din istoria măreaţă, cu tradiţii glorioase
Au croit fantasmagoric o iluzie ciudată.
Din odrasle proletare, ce păşteau mai ieri mioare
De prin ţară adunate, cu eforturi disperate
Frămîntau din humă vagă cadre proprii, viitoare
Şurubaşe de valoare a ştiinţei elitare.
Școlerii cultivaţi, termină facultatea
Primind înfumuraţi, cu pompă grandioasă
În loc de studii vaste, o minte înţeleaptă
Doar cunoştinţe false și diplome frumoase.
Ajunşi savanţi în breaslă învaţă lumea carte
Ca patefonul vechi cu placa defectată
Orgolioși, statornici, istoricii mancurți
Sînt patrioţi doctoinici şi moldoveni adînci.
***
Cronicarilor mancurţi
(Către tăbăranii afectați)
Pornind racade crude, munteanul fioros
A smuls Moldova Sfîntă din pieptul românesc
Imperios impune obraznica voinţă
Să-i inventeze grabnic istorie mancurtă.
Cotropitorul aprig le-a prevăzut pe toate
Poporul izolat, biserici devastate
Floarea țării ridicată, omorîtă, exilată
Suflete nevinovate prin siberii vînturate.
Inundînd ţara orfană, cronicarii venetici
Umilesc cu răutate, crucea, neamul, demnitatea
Din istoria măreaţă, cu tradiţii glorioase
Au croit fantasmagoric o iluzie ciudată.
Din odrasle proletare, ce păşteau mai ieri mioare
De prin ţară adunate, cu eforturi disperate
Frămîntau din humă vagă cadre proprii, viitoare
Şurubaşe de valoare a ştiinţei elitare.
Școlerii cultivaţi, termină facultatea
Primind înfumuraţi, cu pompă grandioasă
În loc de studii vaste, o minte înţeleaptă
Doar cunoştinţe false și diplome frumoase.
Ajunşi savanţi în breaslă învaţă lumea carte
Ca patefonul vechi cu placa defectată
Orgolioși, statornici, istoricii mancurți
Sînt patrioţi doctoinici şi moldoveni adînci.
***
Alerg,sunt in stare sa intru(padure) pentru a fi salvat.O frunza ma pune in alerta,cu coada ochiului(secventa) vad lupul.Imi jur ca
nu e timpul sa mor.In aceasta batalie sunt o caprioara.
Templul iubirii este ingradit, nu poti manca o caprioara cu spirit fals.Conducatorul(templului) este drept,stie sa ajute si sa
ingrijeasca o caprioara.
In templul lui Orfeu nu sunt lacrimi,el ma gadila cu o frunza fara forma(dafin?).Nu e timpul sa mori, iluminarea(spiritul divin)
cere sa primesti spirit Get.
Nu ma intereseaza daca imi va fi contestata descifrarea, desi nu am adaugat cuvinte in plus.La cat de frumoasa e povestirea macar sa raman ,
cu,, drepturile de autor,,.Sper ca am dat ,,o mana de ajutor,, si am aprins o luminita in curtea lingvistilor.
false sau nu se pot descifra eu am reusit in vreo 16ore apox. cei drept nu intereseaza pe nimeni.Am postat descifrarea la roxin pe facebook(1 dec.2017)…pauza totala