Astazi, când ne facem cruce, ducem mâna la frunte, la piept si pe cei doi umeri, spunând – “În numele Tatalui si al Fiului si al Sfântului Duh. Amin!” Practica însemnarii cu crucea este foarte veche în biserica. Ea a luat nastere în primele comunitati iudeo-crestine, care îi însemnau astfel pe cei care se botezau. Dar, paradoxal, la începuturi, semnul crucii nu avea legatura cu crucea pe care fusese rastignit Hristos. Crestinii se însemnau, de fapt, cu ultima litera a alfabetului ebraic, litera “tav” (reprezentata în acele vremuri sub forma unei cruci – “«”), pentru ca asa citisera în cartea profetului Iezechiel, cel care proorocise despre ucenicii lui Mesia, adica despre biserica – “Treci prin mijlocul cetatii, prin Ierusalim, si însemneaza cu semnul tav – “«” – pe frunte, pe oamenii care gem si care plâng din cauza multor ticalosii care se savârsesc în mijlocul lui” (Iezechiel IX, 4). Ulterior, crestinii au legat simbolul literei “tav” de crucea rastignirii, considerând ca profetia lui Iezechiel fusese si o prevestire a felului în care avea sa moara Mesia.
La începuturi, acest semn era facut doar pe frunte, cu un singur deget. Ulterior, credinciosii aveau sa-si însemneze si buzele, si bratele, si inima cu el. Aceasta extindere a semnului crucii, pe alte parti ale trupului, sta la baza semnului crucii pe care ni-l facem noi astazi, pornind de la cap si apoi asezând degetele pe piept si umeri. Acest fel de a-ti face cruce, foarte vizibil în exterior, este însa de data mai târzie, dupa ce religia crestina a avut drept de manifestare în cetate. În timpul prigoanelor, semnul ei era facut foarte discret.
O minune
Una dintre cele mai vechi minuni legate de semnul crucii, cu care crestinii obisnuiau sa se însemneze înca din primele veacuri, îi arata puterea tamaduitoare. Întâmplarea, pastrata în traditia bisericii, s-a petrecut cândva în primul secol, la doar câteva decenii de moartea si învierea lui Hristos.
Un credincios, care fusese botezat chiar de Sfântul Apostol si Evanghelist Ioan, a ajuns la sapa de lemn. Încet, asa cum se întâmpla uneori cu cei care se zbat într-o saracie lucie, deznadejdea a pus stapânire pe sufletul sau. Disperat ca nu afla nicio iesire, s-a hotarât sa-si puna capat zilelor. A mers atunci la un vrajitor evreu de la care a cumparat otrava. Când a ajuns acasa, a turnat-o într-un pahar si, din obisnuinta, a însemnat bautura cu semnul crucii, dupa care a baut-o pe nerasuflate si s-a întins pe pat, asteptând venirea mortii. Dar nu s-a întâmplat nimic… Mirat, s-a dus din nou la vrajitor, a cumparat iarasi otrava, însemnând paharul cu semnul crucii înainte de a bea, dar nu s-a întâmplat nici de data aceasta nimic.
Furios, crezând ca fusese tras pe sfoara, a mers la vrajitor sa-si ceara banii înapoi. Când i-a povestit acestuia tot ce facuse, magicianul s-a cutremurat. I-a spus ca-i daduse o otrava buna, nu încapea nicio îndoiala – dar semnul crucii îl scapase cu viata. Convins ca în biserica exista o putere dumnezeiasca, vrajitorul a cerut sa fie botezat. Traditia spune ca Sfântul Ioan Evanghelistul l-a primit în biserica pe evreul convertit, iar pe ucenicul sarac si deznadajduit apostolul l-a ajutat cu bani, ca sa iasa din saracie. formula as