Minunile icoanei Maicii Domnului Prodromita

În “Gradina Maicii Domnului”, aflata pe muntele Athos, se afla o icoana minunata – Maica Domnului Prodromita.

Între icoanele nefacute de mâini omenesti se numara si aceasta icoana a Maicii Domnului ce se cheama “Prodromita”, zugravita în chip minunat în anul 1863, în Tara Româneasca. În acel an, Parintii Nifon si Nectarie, ctitorii Schitului Prodromu, din Sfântul Munte Athos, mergând în tara pentru trebuintele schitului, aveau în inima lor o mare dorinta pentru o icoana facatoare de minuni a Maicii Domnului, care sa fie asezata în biserica cea noua, dupa cum mai toate manastirile Sfântului Munte au câte o icoana facatoare de minuni.

Trimite felicitari cu Maica Domnului

prodromita1

Dimensiunile icoanei sunt de 1 metru pe 0.7 metri. În legatura cu icoana, a fost redactat si Acatistul Maicii Domnului Prodromita, precum si rugaciunea Prodromita, amândoua bucurându-se de o mare popularitate, nu numai la Sfântul Munte, ci în întreaga Ortodoxie. Praznuirea are loc în fiecare an, pe data 12 iulie, fiind un praznic mare, cu priveghi pe întreaga noapte.

prodromita0

Minuni

Un om avea albeaa pe ochi încât se vedeau luminile ochilor ca laptele si aducându-l, s-a închinat cu evlavie Maicii Domnului spalându-si ochii cu agheasma, din care a luat si acasa. Dupa trei zile a venit sa multumeasca Maicii Domnului, având ochii curati si vazând foarte bine.

Altul avea lepra pe tot corpul, încât era numai bube. Închinându-se cu credinta la sfânta icoana si stropindu-se cu agheasma, a cazut lepra de pe el ca niste solzi si s-a curatit.

Un boier a venit si a spus ca fiul lui de trei zile numai dupa suflare se cunoaste ca este viu. Deci, rugându-se Maicii Domnului si luând agheasma, s-a dus acasa si a stropit copilul care pe loc s-a trezit ca din somn si s-a sculat sanatos. Apoi tatal sau plin de bucurie l-a adus si s-au închinat la sfânta icoana.

Prodromita2

De la Iasi au plecat cu icoana si s-au oprit în orasul Husi, si aici s-a adunat mult popor, dorind sa se închine sfintei icoane.

Aflând si domnitorul Ioan Cuza, zicea: „Sa se opreasca icoana în tara ca aici s-a facut minunea”.

Era în oras un învatator întelept care avea la scoala lui pe fiii celor mai însemnate persoane din oras. Ziceau bârladenii ca este de treaba si cinstit, numai ca nu merge la biserica decât la Sfintele Pasti si nu are evlavie la cele sfinte. Acela, auzind de sfânta icoana, a trimis trasura, rugând pe parinti sa vina cu icoana la casa lui. Dar parintii i-au raspuns ca nu se cade sa mearga icoana la casa lui, ci mai vârtos el sa vina sa se închine la sfânta icoana, însa el a insistat, trimitând de mai multe ori trasura. Dupa rugamintile lui si ale altor oameni, parintii au acceptat sa mearga cu icoana, dar, când au vrut sa o ridice, s-a facut foarte grea, încât abia patru oameni au reusit sa o duca pâna la trasura, iar când sa o puna în trasura tocul icoanei s-a desfacut din toate încheieturile si a trosnit foarte tare. Din aceasta au cunoscut cu totii ca nu voieste Maica Domnului sa mearga la casa acelui om. Când s-au întors în Catedrala, icoana s-a facut asa de usoara încât au dus-o doi oameni.

prodromita4

O doamna care era grav bolnava si locuia în afara orasului la mosie, auzind de sfânta icoana, dorea sa i se închine, dar se temea sa mearga cu trasura ca sa nu moara pe drum. În noaptea aceea i s-a aratat Maica Domnului în vis în chipul icoanei, poruncindu-i sa se scoale si sa vina imediat la Bârlad sa se închine la icoana si sa ia binecuvântare. Cum s-a suit în trasura, îndata s-a simtit sanatoasa si venind s-a închinat cu evlavie propovaduind minunea si zicând ca aceasta icoana a vazut-o în vis.

De acolo, au dus sfânta icoana la Galati la Biserica Sfintilor împarati. În aceasta biserica lucra un pictor care, vazând îmbulzeala poporului, a început a ocarî pe oameni zicând: „De ce credeti basmelor calugaresti? Un pictor bun poate sa picteze o icoana mult mai frumoasa”. Pe când zicea el acestea si privea cu nerusinare la sfânta icoana, deodata a vazut chipul Maicii Domnului schimbându-se. Atunci s-a îngrozit asa de tare ca s-a înteleptit pe loc si spunea poporului sa se închine cu evlavie, caci cu adevarat s-a pictat cu minune dumnezeiasca.

prodromita2c

Dupa plecarea sfintei icoane din Iasi s-a întâmplat aici o alta mare minune. Un evreu avea un han la drum. Ducându-se cu negotul, a lasat la han pe sotia sa, pe copiii sai si o sluga. S-a întâmplat însa de a murit evreul acolo unde s-a dus, iar un prieten de-al lui, tot evreu, l-a îngropat. A luat marfa si banii care au ramas si le-a adus sotiei, spunându-i si de moartea barbatului ei. Dupa ce a plecat, diavolul a pus în mintea slugii sa o omoare pe evreica, sa-i ia averea si sa fuga de acolo.

Deci, într-o noapte a intrat la evreica si a amenintat-o ca daca nu-i va da toti banii pe care îi are o va omorî. Evreica vazând ca nu face nimic cu rugamintile, i-a dat tot ce avea, numai ca sa-si scape viata. Dar sluga, dupa ce a luat banii s-a gândit sa o spânzure. Pregatind el spânzuratoarea, evreica îl ruga sa o lase cu viata, dar el nu o baga în seama. Atunci si-a adus aminte de icoana Maicii Domnului, despre care auzise ca s-a pictat singura si face multe minuni. Deci, fiind în acea nevoie, a început a se ruga cu lacrimi, zicând: „Maica Domnului! Daca chipul tau s-a pictat cu dumnezeiasca minune, dupa cum am auzit, si tu esti adevarata Nascatoare de Dumnezeu, izbaveste-ma de aceasta primejdie si eu atunci voi crede si ma voi boteza cu toata casa mea”. Acestea si multe altele zicând evreica cu mare plângere, sluga s-a apropiat sa-i puna latul în gât. Socotind el ca latul este prea sus si nu o va putea ridica a lasat latul putin mai jos, apoi suindu-se pe un scaun a pus latul în gâtul sau, sa vada de este potrivit si, cu îngaduinta lui Dumnezeu, sluga a calcat pe o margine a scaunului, acesta i-a sarit de sub picioare si sluga a ramas spânzurata. Vazând minunea, evreica a ramas încremenita de frica si crezând Maicii Domnului, s-a botezat cu toata casa ei.

De la Galati, parintii au luat sfânta icoana, s-au urcat într-o corabie si au pornit spre Sfântul Munte. Când au ajuns la limanul schitului românesc, au trimis veste sa vina preotii îmbracati în sfintele vesminte, cu cântari si tamâieri spre întâmpinarea sfintei icoane si asa, cu cinste, au dus-o si au asezat-o în biserica.

prodromita5

Acatistul Maicii Domnului Prodromita

Dupa obisnuitul inceput se zic
Condacele si Icoasele

Condacul 1:

Aparatoare Doamna, pentru biruinta multumiri, izbavindu-ne din nevoi, aducem tie, Nascatoare de Dumnezeu, noi, robii tai. Ci, ca ceea ce ne-ai daruit noua icoana in care chipul tau si al Pruncului tau s-au zugravit prin minune dumnezeiasca, slobozeste-ne din toate nevoile, ca sa-ti cantam tie: Bucura-te, slavita Prodromita a Schitului Prodromu!

Icosul 1:

Ingerii si arhanghelii si soborul cuviosilor athoniti cu mare cinste te-au laudat, Nascatoare de Dumnezeu, si prooroceste i-a vazut Cuviosul Marcu, ucenicul Sfantului Grigorie Sinaitul. Caci palatele tale de aur, pe care le vazuse in partile Viglei, au inchipuit Schitul Prodromului, care mai apoi in acel loc s-a ridicat. Si prin venirea icoanei tale facatoare de minuni Prodromita, adica Inaintemergatoarea, ni l-ai aratat gradina a binecuvantarilor tale, pentru care iti zicem cu mare glas:

Bucura-te, ca Prodromita esti cu dreptate numita,
Bucura-te, a schitului inaintemergatoare smerita,
Bucura-te, roada pe care Sfantul Munte o a cules,
Bucura-te, al Schitului Prodromu chivot ales,
Bucura-te, egumena care sufletele in obstea ta cu grija le aduni,
Bucura-te, trambita care spre trezirea din patimi suni,
Bucura-te, ca in icoana te schimbi la fata, pe privitori uimind,
Bucura-te, ca uneori chipul ti se intuneca, mustrator devenind,
Bucura-te, ca icoana stralucitoare la praznicele tale devine,
Bucura-te, ca inchinatorii credinciosi vie in icoana te vad pe tine,
Bucura-te, ca fata ta cea preafrumoasa ni s-a descoperit,
Bucura-te, ca si chipul Pruncului tau prin minune a fost zugravit,
Bucura-te, slavita Prodromita a Schitului Prodromu!

Condacul al 2-lea:

Vrand staretul Nifon sa dobandeasca o icoana facatoare de minuni pentru Schitul romanesc Prodromu, a cautat un iconar care sa vrea sa pazeasca o randuiala aspra de nevointa si rugaciune cand picta, si, bucurandu-se ca a aflat un zugrav ravnitor, I-a cantat lui Dumnezeu: Aliluia!

Icosul al 2-lea:

Intristandu-se parintii Nifon si Nectarie ca iconarul nu reusea sa ispraveasca de zugravit icoana ta, pe neasteptate au fost chemati: „Sa trimiteti degraba sa ia sfanta icoana, care singura s-a zugravit, caci lume multa s-a adunat privind la minunea sfintei icoane”. Si pentru aceasta iti zicem:

Bucura-te, ca iconarul sfintele fete sa le picteze nu a reusit,
Bucura-te, ca osteneala i-ai primit si nevointa i-ai rasplatit,
Bucura-te, ca, neterminand sa picteze icoana, a aflat-o desavarsita,
Bucura-te, ca de lucrarea ta mintea noastra este covarsita,
Bucura-te, ceea ce n-ai invatat pe nimeni in ce chip a fost,
Bucura-te, ca tainelor tale inimile noastre le faci adapost,
Bucura-te, ca iconarul a scris minunea care s-a intamplat,
Bucura-te, ca marturia lui pana astazi ni s-a pastrat,
Bucura-te, ca de cuvintele sale credinciosii nu s-au indoit,
Bucura-te, ca in casa lui lume multa sa ti se inchine a venit,
Bucura-te, lumina, a parintelui Nifon sfanta dorire,
Bucura-te, a nadejdii sale neclintita rasplatire,
Bucura-te, slavita Prodromita a Schitului Prodromu!

Condacul al 3-lea:

Precum s-a mirat Sfantul Alipie de la Pecerska cand in chilia sa a venit ingerul si a pictat in chip minunat icoana Adormirii Maicii Domnului, asa s-a mirat si iconarul Iordache vazand cum chipul Maicii Domnului si cel al Fiului ei, pe care nu le terminase, fusesera plinite nu de mana omeneasca, si uimindu-se I-a cantat lui Dumnezeu: Aliluia!

Icosul al 3-lea:

Auzind mitropolitul marea minune care se facuse in Iasi, a venit cu preotii sa ti se inchine cu evlavie si a marturisit: „Cu adevarat, mare dar ne-a daruit Maica Domnului prin aceasta minunata si slavita icoana a sa”, si pentru aceasta cu multumire cantam tie:

Bucura-te, ca apa cea vie si fara de moarte o ai revarsat,
Bucura-te, ca boierul pentru fiul sau care zacea ti s-a rugat,
Bucura-te, ca bolnavul luand agheasma s-a vindecat,
Bucura-te, ca fiul impreuna cu tatal sau ti s-au inchinat,
Bucura-te, ca pe lepros l-ai tamaduit cand agheasma a baut,
Bucura-te, ca indata lepra de pe el ca niste solzi a cazut,
Bucura-te, ca omul care avea albeata pe ochi vedere a dobandit,
Bucura-te, ca sirul tamaduirilor tale nici pana astazi nu s-a oprit,
Bucura-te, ca pe cei parasiti de doctori din paturi ii ridici,
Bucura-te, ca neputintele noastre cu prisos de har le vindeci,
Bucura-te, luminarea preotilor si cinstea ierarhilor,
Bucura-te, ca ii inteleptesti pe urmasii apostolilor,
Bucura-te, slavita Prodromita a Schitului Prodromu!

Condacul al 4-lea:

Neputand parintii sa scrie minunile pe care le auzisera, pentru ca erau covarsiti de credinciosii care le cereau sa se roage pentru ei, au marturisit insa noianul minunilor cu glas de bucurie, si, pregatindu-se de calatoria spre Sfantul Munte, I-au cantat lui Dumnezeu: Aliluia!

Icosul al 4-lea:

Mult au avut de mers parintii prodromiti, dar multe au fost si minunile tale, Nascatoare de Dumnezeu, ca in fiecare oras in care a ajuns icoana poporul a venit sa ti se inchine cu credinta, si cei care au primit ajutor in nevoile lor au devenit apostoli ai harului tau, cantandu-ti:

Bucura-te, bucuria noastra, nadejde neinfruntata,
Bucura-te, ca celor ce te cinstesc le gatesti rasplata,
Bucura-te, ca impreuna cu icoana ta ai calatorit,
Bucura-te, ca la fiecare popas semnele tale au stralucit,
Bucura-te, ca dupa plecarea icoanei ele nu se imputinau,
Bucura-te, ca in mintile oamenilor minunile vii ramaneau,
Bucura-te, ca celor truditi si impovarati le esti aparatoare,
Bucura-te, ca de dusmanii vazuti si nevazuti le esti ingraditoare,
Bucura-te, ca ai surpat jugul minciunii si navalirea diavolilor,
Bucura-te, roaba aleasa a Domnului si stapana a tuturor,
Bucura-te, Fecioara, a Imparatiei Cerurilor mireasma,
Bucura-te, pecete pusa pe a inimilor noastre mahrama,
Bucura-te, slavita Prodromita a Schitului Prodromu!

Condacul al 5-lea:

S-a mahnit femeia cea bolnava ca nu putea sa mearga sa se inchine icoanei care izvora tamaduiri, dar Fecioara preaslavita i s-a aratat in vis, poruncindu-i sa se scoale degraba si sa mearga sa ia binecuvantarea multdorita. Si, pornind la drum, indata s-a aratat desavarsit sanatoasa, pentru care I-a cantat lui Dumnezeu: Aliluia!

Icosul al 5-lea:

Tamaduindu-se femeia cea bolnava, nu s-a lenevit sa mearga sa se inchine sfintei tale icoane, vrand sa marturiseasca tuturor ca se vindecase. Iar ajungand la icoana ta, a dat marturie ca o vazuse de mai inainte in vis si a vestit multimii cum a dobandit tamaduire, iar preotii si credinciosii ti-au cantat:

Bucura-te, ceea ce credinta femeii bolnave o ai rasplatit,
Bucura-te, ceea ce de visele inselatoare ne-ai ferit,
Bucura-te, ca prin icoana ta multe si felurite minuni ai savarsit,
Bucura-te, ca in casa invatatorului putin-credincios sa fie dusa nu ai primit,
Bucura-te, ca el de doua ori a trimis trasura dupa odor, dar parintii sa i-l dea nu au voit,
Bucura-te, ca mai potrivit sa vina inchinatorul la icoana au socotit,
Bucura-te, ca a treia oara trimitand acela trasura s-a aratat minunea ta,
Bucura-te, ca oricat s-au straduit parintii nu au reusit sa ia icoana,
Bucura-te, ca pana la trasura patru oameni sa o duca cu greu au putut,
Bucura-te, ca impotrivirea ta s-a cunoscut cand tocul icoanei s-a desfacut,
Bucura-te, ca de la zgomotul mare oamenii si caii s-au spaimantat,
Bucura-te, ca l-ai smerit pe invatatorul care avea cugetul de necredinta intunecat,
Bucura-te, slavita Prodromita a Schitului Prodromu!

Condacul al 6-lea:

In biserica Sfintilor Imparati din Galati, zugravul care nu credea ca icoana a fost pictata prin minune dumnezeiasca a inceput a-i batjocori pe crestinii care nu se indoiau de aceasta, dar s-a ingrozit cand a vazut-o pe Maica Domnului privindu-l cu asprime din icoana, si, pocaindu-se, I-a cantat lui Dumnezeu: Aliluia!

Icosul al 6-lea:

Nimeni sa nu se indoiasca, nimeni sa nu fie necredincios minunii dumnezeiesti, ca sa nu isi agoniseasca osanda, ci toti sa ii cante cu veselie Maicii lui Dumnezeu, nadajduind ca vor primi luminarea mintii si intarire in credinta:

Bucura-te, ca risipind tu cursele diavolesti agonisim folos,
Bucura-te, ca nu ai rabdat hulele zugravului necredincios,
Bucura-te, ca prin schimbarea fetei tale din icoana l-ai mustrat,
Bucura-te, ca pricepandu-si greseala minunile tale le-a trambitat,
Bucura-te, ca nu i-ai ingaduit sa semene indoiala in popor,
Bucura-te, ca ai venit in apararea credinciosilor,
Bucura-te, ca din indreptarea sa si altii s-au folosit,
Bucura-te, ca nu pierderea, ci inteleptirea lui ai dorit,
Bucura-te, a hulitorilor chemare la pocainta,
Bucura-te, a binecredinciosilor slavita biruinta,
Bucura-te, ca celor ispititi de necredinta le ajuti,
Bucura-te, ca cei ce vestesc minunile tale iti sunt bineplacuti,
Bucura-te, slavita Prodromita a Schitului Prodromu!

Condacul al 7-lea:

Pentru a lua averea hangiului raposat, sluga cea vicleana a incercat sa o omoare pe vaduva evreica, si i-a pregatit spanzuratoarea, dar femeia si-a adus aminte de vestea minunilor Prodromitei si rugandu-se a fagaduit ca, daca va ramane in viata, se va boteza impreuna cu toti cei din casa ei, si Ii va zice lui Dumnezeu cu multumire: Aliluia!

Icosul al 7-lea:

Pregatind latul pentru femeie, fara sa vrea sluga cea netrebnica s-a spanzurat pe sine, iar evreica a vazut lucrarea Maicii Domnului si a crezut cu toti cei din casa ei, facandu-se pilda pentru toti cei din neamul evreiesc, pentru pagani si pentru necredinciosi. Si prin Sfantul Botez a intrat in Biserica lui Hristos, iar pentru aceasta noi te laudam pe tine, care esti nadejdea celor deznadajduiti:

Bucura-te, ca vestea minunilor tale si printre evrei s-a raspandit,
Bucura-te, ca la necaz vaduva hangiului de ele si-a amintit,
Bucura-te, ca ai primit rugaciunea ei deznadajduita,
Bucura-te, ca ai vrut sa lepede credinta ei cea gresita,
Bucura-te, ca viata i-ai salvat in ceasul de pe urma,
Bucura-te, ca prin tine a intrat in a Bunului Pastor turma,
Bucura-te, ca impreuna cu copiii ei a primit botezul,
Bucura-te, ca datorita tie peste casa ei a stralucit harul,
Bucura-te, ca dreapta credinta prin tine se intareste,
Bucura-te, ca gura paganilor care nu se inchina icoanei tale amuteste,
Bucura-te, spre Biserica lui Hristos far calauzitor,
Bucura-te, ceea ce calci serpii ratacirilor si eresurilor,
Bucura-te, slavita Prodromita a Schitului Prodromu!

Condacul al 8-lea:

Din randuiala dumnezeiasca a venit icoana la Schitul romanesc Prodromu, pentru ca domnitorul vroia sa pastreze icoana in tara in care s-a facut minunea, dar Maica Domnului a adus-o in gradina ei duhovniceasca, ferindu-i pe parinti de ispitele drumului, si ei I-au cantat Celui ce ii pazise in calatorie: Aliluia!

Icosul al 8-lea:

Ai binecuvantat prin venirea ta schitul athonit si, asezand-o pe ea nu departe de icoana facatoare de minuni a Sfantului Botezator, i-ai acoperit cu sfantul tau acoperamant pe toti cei ce au venit sa se inchine tie, monahi, preoti, ierarhi si mireni de toate neamurile, pentru care iti cantam:

Bucura-te, ca schitul romanesc l-ai umplut de binecuvantare,
Bucura-te, ca obstile athonite cinstesc icoanele tale de minuni facatoare,
Bucura-te, ca din numele date icoanelor tale cunoastem lucrarea lor,
Bucura-te, ca prin icoana Portarita esti Poarta a manastirii ivirilor,
Bucura-te, ca icoana Dulcea sarutare e cununa Filotheiului,
Bucura-te, ca esti Calauzitoarea obstii Xenofontului,
Bucura-te, Imparateasa tuturor, lauda Vatopedului,
Bucura-te, grabnica ajutatoare a inchinatorilor Dochiarului,
Bucura-te, ca in icoana de la Hilandar semnul milostivirii tale e vadit,
Bucura-te, a Marii Lavre podoaba, ca Sfantul Ioan Cucuzel glasul ti l-a auzit,
Bucura-te, ca in fata icoanei ti-au cerut ajutor staretii Pantocratorului,
Bucura-te, Nascatoare de Dumnezeu, comoara a Prodromului,
Bucura-te, slavita Prodromita a Schitului Prodromu!

Condacul al 9-lea:

Zacand de trei saptamani topit de boala si nemancat, ca dintr-un somn s-a trezit schimonahul Inochentie cand icoana Prodromita a fost adusa in schit si, cerand sa fie dus in fata ei, s-a rugat cu zdrobire de inima, cantandu-I Domnului: Aliluia!

Icosul al 9-lea:

“Maica lui Dumnezeu, daca imi este de folos sa mai traiesc, insanatoseste-ma, iar daca nu, fie voia ta”, s-a rugat parintele Inochentie si, intorcandu-se cu bucurie la chilia sa, dupa un ceas a trecut la cele vesnice. Si noi, invatandu-ne de la el sa ne punem toata nadejdea in Dumnezeu si in puterea rugaciunilor tale, iti zicem cu umilinta:

Bucura-te, ca schimnicului i-ai ascultat cererile,
Bucura-te, ca degraba i-au incetat suferintele,
Bucura-te, ca plin de bucurie Sfintele Taine a primit,
Bucura-te, ca avand sufletul impacat s-a savarsit,
Bucura-te, ca voia noastra sa o lepadam ne-ai invatat,
Bucura-te, ca evlaviosii tai robi au sfarsit binecuvantat,
Bucura-te, ca prin tine de moartea naprasnica suntem feriti,
Bucura-te, ca pe tine te-au cinstit parintii intru Domnul adormiti,
Bucura-te, ca dascal al cugetarii la moarte pe tine te dobandim,
Bucura-te, ca, pregatindu-ne de moarte, in Domnul Hristos traim,
Bucura-te, a cartilor Cuviosilor Parinti tainica talcuire,
Bucura-te, a treptelor caii imparatesti propovaduire,
Bucura-te, slavita Prodromita a Schitului Prodromu!

Condacul al 10-lea:

Crezand mintii sale si lepadand ascultarea, monahul Serghie a cazut in inselare, iar prin aratarea draceasca s-a imbolnavit, zacand ca un mort, si abia dupa trei zile s-a sculat, slabit fiind si ramanand fara auz. Dar, aducandu-l parintii la icoana facatoare de minuni, indata s-a tamaduit de surzenie, si atunci toata obstea I-a cantat Domnului intr-un glas: Aliluia!

Icosul al 10-lea:

Ascultatoare a Fiului tau ai fost, Nascatoare de Dumnezeu, si pe calea smereniei i-ai calauzit pe monahi, cerandu-le ascultare de povatuitorii lor. Izbaveste-i de inselari si de ispite pe monahii si pe mirenii iubitori de nevointa, ca sa iti cante tie asa:

Bucura-te, ca parintii au nadajduit ca monahul Serghie va fi tamaduit,
Bucura-te, ca de surzenie l-ai scapat si de mandrie l-ai izbavit,
Bucura-te, ca, patimind el pentru mandria sa, nu l-ai lepadat de la fata ta,
Bucura-te, ca, ridicandu-se din iadul inselarii, si-a inteles greseala,
Bucura-te, ca din suferinte a inteles osanda neascultarii,
Bucura-te, invatatoare a ascultarii si Maica a indurarii,
Bucura-te, a celor apasati de ispitele pierzatorului de suflete alinare,
Bucura-te, a celor legati de lanturile diavolului dezlegare,
Bucura-te, ca mesterul care se indracise a fost izbavit de duhul care il muncea,
Bucura-te, ca in fata icoanei tale i s-au citit rugaciuni si el a simtit mijlocirea ta,
Bucura-te, ca pe Cuviosul Nectarie protopsaltul din ghearele diavolului l-ai scapat,
Bucura-te, ca vazandu-te cel numit privighetoarea Muntelui Athos ti s-a inchinat,
Bucura-te, slavita Prodromita a Schitului Prodromu!

Condacul al 11-lea:

Mergand parintii sa prinda peste pentru praznicul icoanei Maicii lui Dumnezeu, unul din ei a zis cu indrazneala: „Daca icoana aceasta s-a zugravit prin minune, apoi sa faca sa se prinda peste pentru sarbatoarea ei”, dar vazand multimea pestilor prinsi in mreje a lepadat indoiala si I-a cantat lui Dumnezeu: Aliluia!

Icosul al 11-lea:

Credem mijlocirii tale, Maica Sfanta, ca asa cum ai purtat de grija praznicului tau, asa porti de grija si acum, dand cele de trebuinta nu numai monahilor, ci si mirenilor care se roaga tie cu credinta:

Bucura-te, ca pestii de la praznic milostivirea ta au vadit,
Bucura-te, ca multimea darurilor tale o au inchipuit,
Bucura-te, a flamanzilor indestulatoare,
Bucura-te, a lipsurilor noastre curmare,
Bucura-te, mangaiere a celor aflati in nevoi,
Bucura-te, imbracaminte si acoperamant celor goi,
Bucura-te, cununa a celor care duc crucea necazurilor,
Bucura-te, incurajare a celor aflati la capatul puterilor,
Bucura-te, ca ne inveti sa randuim toate cu chibzuinta,
Bucura-te, ca sarmanilor le dai cele de trebuinta,
Bucura-te, iconoama a schiturilor si a manastirilor,
Bucura-te, chivernisitoare a caselor crestinilor,
Bucura-te, slavita Prodromita a Schitului Prodromu!

Condacul al 12-lea:

Pictandu-se in schitul prodromitilor o icoana dupa izvodul celei minunate, a fost asezata cu mare cinste intr-o biserica de lemn, si nu s-a stricat cand o mana blestemata a dat foc bisericii. Si, dupa ce focul mistuise totul, crestinii au gasit icoana nestricata sub un morman de jar, de care minune uimindu-se I-au cantat lui Dumnezeu: Aliluia!

Icosul al 12-lea:

Nu numai icoana Prodromitei a primit dumnezeiesc dar, ci si cele facute dupa izvodul ei, spre bucuria credinciosilor. Si vestea despre ele s-a raspandit in lumea intreaga, si chiar in casele crestinilor au fost asezate cu evlavie icoanele Maicii Domnului, careia multimile ii aduc laude ca acestea:

Bucura-te, binecuvantata Maica a drept-credinciosilor,
Bucura-te, ca minunile le insemnezi pe tablele inimilor,
Bucura-te, predanie scumpa a rugaciunii si nevointei,
Bucura-te, praznic neincetat, candela nestinsa a credintei,
Bucura-te, a celor ce alearga la tine nadejde nerusinata,
Bucura-te, ceresc omofor si milostivire neimputinata,
Bucura-te, frumusete de nespus si a sufletului dulceata,
Bucura-te, rug aprins care incalzesti inimile de gheata,
Bucura-te, pridvor al Imparatiei Ceresti,
Bucura-te, scara a darurilor dumnezeiesti,
Bucura-te, pregustare a bucuriilor mult ravnite,
Bucura-te, Imparateasa a bisericilor athonite,
Bucura-te, slavita Prodromita a Schitului Prodromu!

Condacul al 13-lea:

O, Maica preacurata, ocroteste-i pe toti cei care cu cununi de lauda impodobesc icoana ta, prodromitilor arata-le calea mantuirii, pe inchinatori acopera-i cu harul tau, pe cei care din locuri indepartate alearga spre icoana ajuta-i si casa lor fereste-o de relele intamplari, ca sa Ii cante impreuna cu tine Dumnezeului celui Viu: Aliluia!

Acest Condac se zice de trei ori. Apoi se zice Icosul 1: Ingerii si arhanghelii si soborul cuviosilor athoniti… si Condacul 1: Aparatoare Doamna, pentru biruinta multumiri… Apoi se zice aceasta

Rugaciune

O, Fecioara preamarita, infrumusetarea prodromitilor si lauda inchinatorilor, tu i-ai spus Sfantului Petru Athonitul ca „Muntele Athosului l-am ales, din toate partile pamantului, si am hotarat sa il afierosesc spre a fi indestulata locuinta monahilor si pustnicilor”, si in acest munte ai voit a aduce icoana ta. O, impacare a noastra cu Dumnezeu, care ne-ai daruit noul praznic de minuni izvorator al icoanei tale, nimeni n-a pierit din cei ce aveau spre tine nadejdea bunei credinte. Tu, care impletesti cununi dupa vrednicie celor ce te lauda si daruiesti cererile tuturor celor ce te cinstesc dupa cuviinta, din negura patimilor mantuieste-ne, curatind necuratia noastra.

Neadormita noastra pazitoare, care degraba ii intampini pe cei ce te cheama, dat-ai robilor tai chipul fetei tale cel preacinstit si cu totul luminos, pe care il sarutam multumind. si cu dragoste si credinta inchinandu-i-ne. Arata-ti milele tale, Nascatoare de Dumnezeu, primind cererile de folos ale robilor tai. Departeaza de la noi norul patimilor si al ispitelor, izbaveste-ne de toata vatamarea trupeasca si sufleteasca si fii mijlocitoare a mantuirii noastre. Ajuta-i pe cei ce cu dragoste se inchina chipului tau nefacut de mana omeneasca, ca sa cinsteasca infricosatele minuni, semnele mai presus de fire ale icoanei tale.

O, pavaza tare a clerului bisericesc si sprijin al celor din cinul monahicesc, miluieste si mantuieste cu rugaciunile tale pe ortodocsii arhierei, preoti si diaconi, pe toti monahii si pe tot poporul dreptcredincios care ti se inchina. Ocroteste obstea parintilor prodromiti si pe toti inchinatorii care alearga la icoana ta facatoare de minuni. Cauta spre noi cu milostivirea ta si cu rugaciunea ta invredniceste-i pe toti crestinii sa vietuiasca cu Hristos si in locasurile ceresti sa se desfateze. Cerceteaza-ne, Maica iubitoare de fii, pe noi, robii tai, cu darul tau si daruieste celor neputinciosi tamaduire si sanatate desavarsita, liniste celor inviforati si mantuire tuturor, in vecii vecilor. Amin.

Si se face otpustul.

Minuni savârsite de copii/reproduceri ale icoanei

În anul 1922, a fost pictata o copie foarte reusita dupa originalul de la Muntele Athos. Aceasta, a fost adusa în Moldova si asezata într-o biserica de lemn din Vatra Dornei. Deoarece biserica împiedica constructia unei sosele, în toamna anului 1954 a fost incendiata de o mâna criminala, biserica arzând în întregime. Au existat marturii conform careia a fost sabotata actiunea de stingere a incendiului. Desi biserica a ars în întregime, icoana a ramas intacta. Autoritatile de atunci au considerat propaganda religioasa si au interzis raspândirea acestei vesti. Ulterior, icoana a fost dusa la Biserica Nasterii Maicii Domnului, unde se afla si în prezent.

Exista dovezi cum ca si reproducerile grafice ale icoanei savârsesc minuni. Astfel, un credincios din Atena, care avea o reproducere a icoanei Prodromita a declarat ca în familia sa s-a petrecut o schimbare.

Copii ale acestei icoane se mai gasesc în Rusia, la Sankt Petersburg, si în România, la o biserica din Vatra Dornei.

Copia icoanei, care se afla în paraclisul din curtea viitoarei Catedrale a Mântuirii Neamului, a stat 40 de zile lânga icoana originala de la Schitul Prodromu.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.