Vecernia – Lumina lina si tamâie a rugaciunii

Sfârsitul zilei si apropierea nop­tii sunt momente de reper ale vietii noastre zilnice. O zi tra­ita înseamna un pas spre sfâr­situl vietii noastre pa­mân­testi, iar întunericul noptii ne tri­mite cu gândul la apusul vie­tii noastre. Gândul la sfârsitul vie­tii îl face mereu pe om sa-si a­minteasca de Dumnezeu. De ace­ea, rugaciunea de seara a fost socotita în toate timpurile o datorie de capetenie a cres­ti­ni­lor, având o semnificatie deo­se­bita în viata lor religioasa.

Preotul da binecuvântarea din altar pentru ca altarul bise­ri­cii închipuie cerul sau raiul, iar preotul îi închipuie pe pri­mii oameni care erau în rai, îna­inte de caderea lor în pacat. Psal­mul 103, sau psalmul Ve­cer­niei, exprima acest simbo­lism, întrucât are titlul „Pentru fa­cerea lumii“. Ne vorbeste despre creatia lumii, despre fru­mu­setea si minunile firii si pur­ta­rea de grija a lui Dumnezeu pen­tru fapturile Sale.

Iesirea preotului din altar, în fata usilor împaratesti în­chi­se, înseamna alungarea omului din rai dupa caderea în pacat. Pre­otul reprezinta acum o­me­ni­rea dinaintea venirii Mân­tu­i­to­rului. În fata usilor îm­pa­ra­testi, preotul citeste în taina sap­te rugaciuni, care se nu­mesc rugaciunile luminilor de sea­ra. Poarta acest nume pentru ca, odinioara, se citeau în mo­mentul în care se aprindeau în biserica luminile sfesnicelor si ale candelelor, menite sa risi­peas­­ca întunericul noptii. Tot­o­da­ta sunt rugaciuni ale luminii spi­rituale, prin textul lor ru­gân­du-L pe Dumnezeu „Cel Ce lo­cuieste în lumina cea nea­pro­pi­a­ta“ „sa lumineze ochii inimi­lor noastre“, sa ne „îmbrace cu ar­ma luminii“, pentru ca noi „cu gândul la poruncile Sale, lu­minându-ne, sa ne sculam în­tru bucurie sufleteaca“. lumina

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.