“Avem nevoie de preoti care sa iasa între blocuri!”

Biserica, în ansamblul ei, ar trebui sa se du­ca acum si înspre alte institutii.
Eu as lega aceasta scadere în sondaje si de modul de gestionare comunicationala, care ma face sa con­stat paradoxul autismului pe care Biserica l-a cultivat, evident, inconstient, un paradox care tradeaza în mod clar o mentalitate de casta, de cetate asediata. Biserica Ortodoxa Româna, care este majoritara la noi, si-a facut un trust de presa în toata regula, cu radio, cu televiziune, cu pagina pe internet, cu agentie de stiri, cu tot ceea ce presupune o comunicare profesionalizata. În schimb, prezenta ei în piata publica a ideilor e din ce în ce mai sca­zuta: în loc sa fim prezenti în marile cotidiene, pe marile televiziuni, cu rubrici pe masura, noi ne-am creat un fel de Disneyland al comu­nicarii inter- si intrabisericesti, neglijând grav comunicarea cu societatea în ansamblul ei – o societate care e formata inclusiv din propriii nostri credinciosi. Din acest punct de vedere, strategia comunicationala, per ansamblu, pe lânga faptul ca este scumpa – sa ai propriul ziar, propria televiziune – este si paguboasa.
Daca cineva m-ar fi întrebat cum ar fi trebuit Bise­rica sa comunice, în ansamblu, nu doar legat de cazul Colectiv sau de alte momente de mare criza, în primul rând as fi propus un alt tip de abordare. Este impar­donabil sa ai doua, trei, patru întâlniri sinodale pe an, evenimente ecleziale bazate, în ortodoxie, pe sinoda­litate, adica pe simfonia unor opinii, care nu exclude divergentele, dar sa nu ai conferinte de presa! Adica, dai un comunicat unilateral, dinspre tine catre restul publicului, dar nu orga­ni­­zezi o forma secu­lari­zata, dar eficienta, care sa e­chi­libreze exercitiul sino­dal. Deci, în interior esti sinodal, ai pluralita­tea opiniilor, dar în exte­rior esti, practic, mut: tri­miti informatii doar uni­la­teral, dinspre tine catre lume, neacceptând even­tua­lele întrebari ale pre­sei si ale propriului corp social, care e format din propriii tai credinciosi – care sa întrebe, de pilda, de ce s-a discutat o anu­mita tema în sinod, dar nu si alta. formula as

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.